Montessori principy

Montessori v Klubíčku

V našich třídách vychováváme s respektem a důvěrou. Věříme v přirozený potenciál každého dítěte. V prostředí plném klidu, řádu a smysluplných činností děti objevují svět samostatně, svobodně a s odpovědností. Ctíme tyto principy:

Připravené prostředí

  • připravený pedagog – průvodce dětí (pozoruje, nabízí a respektuje),
  • stabilní dvojice pedagogů ve třídě (dlouhodobě budované vztahy k dětem i rodinám),
  • věkově smíšený kolektiv dětí (3 – 6 let),
  • prostředí uzpůsobené potřebám dětí – vše je na dosah, v dětské velikosti, s jasným řádem. Aktivity podporují soustředění, samostatnost a odpovědnost.

Svoboda volby a odpovědnost

  • samostatný výběr činnosti dítětem,
  • kde dítě dokáže nést odpovědnost, dostává volnost.

Pevné hranice a jasná pravidla

  • nastavené s laskavou důsledností a respektem jako základ pro bezpečí, jistotu a předvídatelnost.

Ticho a klid

  • důraz na soustředěnou práci v tichu a klidu (pro koncentraci pozornosti a možnost dostat se do „flow“), vnímání sebe sama a respekt k prostoru ostatních,
  • podpora harmonie a rovnováhy s využitím chůze po elipse (jako cvičení ticha a koncentrace), relaxačních technik a prvků jógy.

Smysluplné činnosti

  • opravdové aktivity (např. vaření, péče o prostředí, měření, manipulace s vodou – vše je „doopravdy“),
  • skutečná a reálná činnost, která má smysl.

Pozorování dítěte a senzitivní fáze

  • pozorování jako nástroj poznání dítěte a jeho individuálních vývojových potřeb,
  • využívání senzitivních fází jako „oken příležitosti“ pro individuální rozvoj dětí.

Sebehodnocení a zpětná vazba

  • hodnocení průběhu a výsledků práce dítěte formou sebereflexe,
  • podpora dětí k dokončování činností a překonávání překážek,
  • podpora spolupráce dětí bez srovnávání a soutěžení.

Spolupráce s rodinou

  • úzká a dlouhodobá spolupráce s rodiči (děti jsou ve stejné třídě po celou dobu docházky),
  • vzájemné porozumění mezi školou a rodinou jako klíč pro harmonický rozvoj dítěte.

Další spolupráce